Profil Zaufany to narzędzie, które ułatwia logowanie do wielu usług administracji publicznej. W najbliższy weekend czekają go prace serwisowe, przez co przez 20 godzin nie będzie można z niego korzystać. W artykule wyjaśniamy, jak założyć Profil Zaufany, po co się przydaje, jak zadbać o ciągłość dostępu do e-usług podczas przerwy technicznej oraz co zrobić, gdy wystąpią problemy z logowaniem.
Nie zalogujesz się przez Profil Zaufany
W najbliższy weekend, od 19 do 20 stycznia, przez 20 godzin nie będzie możliwe zalogowanie się przez Profil Zaufany do żadnych usług administracji publicznej. Powodem są zaplanowane prace serwisowe systemu.
Jeśli miałeś w planach załatwienie online jakichkolwiek spraw urzędowych, które wymagają uwierzytelnienia przez Profil Zaufany, musisz poczekać do zakończenia przerwy technicznej, czyli do godziny 16 w sobotę.
Warto również sprawdzić, czy masz aktualne logowanie w innych usługach, które integrują Profil Zaufany, na przykład w aplikacji mObywatel. Jeśli planujesz z niej korzystać w czasie, gdy Profil Zaufany będzie niedostępny, upewnij się wcześniej że jesteś zalogowany.
Dlaczego warto mieć Profil Zaufany
Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie, które upraszcza dostęp i logowanie do wielu e-usług administracji publicznej. Z jego pomocą można m.in.:
- logować się do serwisów takich jak mObywatel, PUE ZUS czy Internetowe Konto Pacjenta
- składać wnioski i wypełniać dokumenty urzędowe online
- podpisywać dokumenty elektronicznie za pomocą podpisu zaufanego
Dzięki Profilowi Zaufanemu nie trzeba pamiętać loginów i haseł do każdego serwisu oddzielnie ani instalować specjalnego oprogramowania. Wystarczy jedno konto, by uzyskać dostęp do wielu e-usług.
Jak założyć Profil Zaufany
Założenie i potwierdzenie Profilu Zaufanego jest bardzo proste i można to zrobić całkowicie online. Wystarczy wejść na stronę www.pz.gov.pl i wybrać opcję "Zarejestruj się".
Następnie wypełniamy wniosek, podając swoje dane osobowe i adres e-mail. Na maila zostanie wysłany link do potwierdzenia rejestracji.
Ostatnim krokiem jest uwierzytelnienie za pomocą bankowości elektronicznej - w systemie bankowym pojawi się wniosek o zatwierdzenie Profilu Zaufanego. Akceptujemy go bankowym kodem autoryzacyjnym i gotowe!
Cały proces zajmuje kilka minut i można go przejść z dowolnego urządzenia podpiętego do internetu.
Kroki | Konieczne akcje |
1 | Wejdź na stronę www.pz.gov.pl i wybierz "Zarejestruj się" |
2 | Wypełnij formularz swoimi danymi |
3 | Potwierdź rejestrację, klikając w link z maila |
4 | Zweryfikuj Profil Zaufany w bankowości elektronicznej |
Czytaj więcej: Pracę wykonał ChatGPT. Reakcja uczelni zaskakująca!
Profil Zaufany a mObywatel
mObywatel to aplikacja na telefon, która pozwala mieć cyfrowy portfel najważniejszych dokumentów takich jak:
- dowód osobisty
- prawo jazdy
- recepty i e-skierowania
- legitymacja studencka lub szkolna
Do pierwszego logowania do mObywatela niezbędny jest Profil Zaufany. Dzięki niemu aplikacja może potwierdzić twoją tożsamość, a następnie pobierać i wyświetlać cyfrowe odpowiedniki twoich dokumentów.
Jeśli Profil Zaufany jest niedostępny, a nie jesteś aktualnie zalogowany w mObywacie, nie będziesz mógł skorzystać z żadnych jego funkcji. Dotyczy to wszystkich usług, które integrują się z Profilem Zaufanym - IKP, PUE ZUS, e-Urząd itp.
Profil Zaufany niedostępny przez 20 godzin

Przerwa techniczna w dostępie do Profilu Zaufanego potrwa 20 godzin - od 19 stycznia godzina 20:00 do 20 stycznia godzina 16:00. Oznacza to niemożliwość zalogowania się przez ten czas do żadnej usługi, która go wykorzystuje.
Jeśli planujesz zakładanie Profilu Zaufanego lub logowanie do aplikacji takich jak mObywatel, poczekaj z tym do zakończenia prac serwisowych. Ich celem jest poprawa bezpieczeństwa i funkcjonalności systemu.
Najlepszą opcją jest założenie Profilu Zaufanego przed weekendową przerwą techniczną. Dzięki temu od razu po niej będziesz mógł bez przeszkód logować się do e-usług.
Co zrobić, gdy nie działa Profil Zaufany
Poza planowanymi pracami serwisowymi mogą zdarzyć się też inne problemy z dostępem do Profilu Zaufanego. W razie błędów w pierwszej kolejności sprawdź na stronie pz.gov.pl, czy nie ma aktualnie awarii systemu.
Pamiętaj, że czasem winne mogą być też przejściowe problemy z twoim łączem internetowym lub przeglądarką. Warto więc spróbować zalogować się z innego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Jeżeli mimo wszystko nadal występują błędy, zgłoś problem przez formularz dostępny na stronie Profilu Zaufanego. Pamiętaj tylko, aby dokładnie opisać rodzaj występującego komunikatu o błędzie.
Podsumowanie
W artykule dowiedzieliśmy się, że z powodu prac serwisowych przez 20 godzin nie będzie można zalogować się przy pomocy Profilu Zaufanego do żadnych usług administracji publicznej. Wyjaśniono, jak założyć Profil Zaufany, do czego może być wykorzystywany i jak postępować w przypadku problemów z logowaniem.
Przerwa techniczna potrwa od 19 stycznia godzina 20:00 do 20 stycznia godzina 16:00. W tym czasie, jeśli nie jesteśmy aktualnie zalogowani, nie skorzystamy z usług zintegrowanych z Profilem Zaufanym, takich jak mObywatel, PUE ZUS czy Internetowe Konto Pacjenta.