Klapki Kubota przeniosły się z bazaru lat 90. do Biedronki za miliony złotych

Klapki Kubota przeniosły się z bazaru lat 90. do Biedronki za miliony złotych
Autor Ewa Nowak
Ewa Nowak16.02.2024 | 5 min.

Klapki Kubota to prawdziwy fenomen marketingowy. Kiedyś tandetne klapki z bazarów, dziś miliony złotych obrotu z Biedronką. Sukces zawdzięczają sprytnemu wykorzystaniu internetu i zmianie postrzegania polskiej tożsamości. Artykuł opowiada fascynującą historię, jak marka kojarzona z latami 90. i bazarowym kiczem odzyskała dawną świetność i stała się modna na nowo.

Jak marka kultowych klapków z lat 90. stała się modna na nowo?

Klapki Kubota to prawdziwa ikona lat 90. w Polsce. Te tanie, plasticzne klapki można było kupić niemalże na każdym bazarze i targowisku w kraju. Stały się nieodłącznym elementem polskiego krajobrazu tamtych lat.

Kuboty zawdzięczały swoją popularność niskiej cenie i szerokiej dostępności. Był to produkt na każdą kieszeń, idealny dla przeciętnego Kowalskiego. Jednak wraz z końcem lat 90. marka zaczęła tracić na znaczeniu.

Skąd wziął się pierwszy sukces klapków Kubota w latach 90.?

Początki Kuboty sięgają pierwszej połowy lat 90. Wtedy to grupa młodych przedsiębiorców wpadła na pomysł sprowadzania tanich, plasticznych klapek z Chin. Transport odbywał się koleją transsyberyjską. Następnie klapki trafiały na bazary w całej Polsce.

To był strzał w dziesiątkę. W tamtych czasach Polacy nie mieli zbyt wiele pieniędzy, więc chętnie kupowali tanią odzież i obuwie. A Kuboty idealnie trafiły w potrzeby ówczesnych klientów.

Marka szybko zdobyła popularność i stała się symbolem schyłku PRL-u oraz "dzikiego" kapitalizmu lat 90. Każdy chciał mieć te plasticzne klapki. Kubota trafiła idealnie w gusta masowego odbiorcy.

Czytaj więcej: Najlepsze etui i pokrowce do Huawei P20 Pro

Dlaczego Kuboty przestały się sprzedawać po 2000 roku?

Popularność Kubot nie trwała jednak wiecznie. Od początku XXI wieku marka zaczęła tracić klientów. Co się stało?

Po prostu Polacy stali się zamożniejsi. Wraz z rozwojem gospodarczym i wejściem do UE poprawiła się ich sytuacja materialna. Teraz na zakupy mogli sobie pozwolić na lepszej jakości produkty.

Kubota natomiast nadal kojarzyła się z tanim plastikiem - nie pasowała do nowych aspiracji konsumentów. Dodatkowo na rynku pojawiły się tańsze klapki z Chin, które skutecznie odebrały jej klientów.

Klapki za kilka złotych przestały się kojarzyć pozytywnie. Stały się symbolem tandety i złych czasów.

Jak Kubota wykorzystała internet, by odzyskać popularność?

Klapki Kubota przeniosły się z bazaru lat 90. do Biedronki za miliony złotych

Przełom nastąpił w 2018 roku, gdy Kubota powróciła na rynek - tym razem stawiając na internet. Firma odrodziła markę, czyniąc z jej "tandetnego" wizerunku atut.

Kubota zaczęła świadomie nawiązywać do swojej historii z lat 90. Ironicznie odnosiła się do bazarowych korzeni. To spotkało się z uznaniem młodych internautów.

Firma nawiązała współpracę z popularnymi influencerami, którzy zaczęli reklamować klapki w mediach społecznościowych. To spotęgowało efekt - Kubota na nowo stała się modna.

Siła internetowych memów

Dużą rolę odegrały też memy z "nosaczem sundajskim", które w humorystyczny sposób odwoływały się do polskich kompleksów z przeszłości. Te obrazki pomogły Kubocie stać się "cool".

W jaki sposób memy z nosaczem sundajskim pomogły Kubocie?

Memy z nosaczem sundajskim przedstawiały tę sympatyczną małpę jako uosobienie "typowego Polaka". Miał on na sobie sandale, skarpetki, dresy - stał się internetowym symbolem polskiego kiczu.

Te obrazki początkowo miały charakter kpin. Jednak z czasem nabrały one bardziej przyjaznego charakteru. Nosacz zaczął być postrzegany jako miły, gościnny "wujek", który lubi prostą zabawę.

To sprawiło, że Polacy oswoili się ze swoją historią i przestali wstydzić dawnych upodobań. A skoro Nosacz nosił Kuboty i był fajny, to one też stały się cool.

Dlaczego dawniej klapki Kubota kojarzyły się źle, a teraz są modne?

Kiedyś Kubota uchodziła za tandetę, kiepskiej jakości produkt z bazaru. Kojarzyła się ze złym gustem i brakiem stylu.

Dziś marka ta jest modna wśród młodych. Doceniają oni ironię i dystans do przeszłości. Polubili nawiązania do PRL-owskiej estetyki.

Stało się tak dzięki zmianie nastawienia wobec własnej historii. Młodzi przestali się jej wstydzić, a zaczęli dostrzegać w tym potencjał do żartów.

Kubota umiejętnie to wykorzystała, czyniąc ze swojej tandetnej przeszłości atut. I tak oto klapki z bazaru stały się ponownie modne.

Jak młode pokolenie zaczęło inaczej postrzegać polską tożsamość i historię?

Młodzi Polacy wychowani po 2000 roku zaczęli inaczej postrzegać własną tożsamość.

Młodzi Polacy wychowani po 2000 roku zaczęli inaczej postrzegać własną tożsamość. Dla starszych pokoleń PRL i lata 90. kojarzyły się negatywnie - z ubóstwem, komuną, brakiem perspektyw. Młodzież nie miała już takich doświadczeń, więc potrafiła podejść z dystansem.

Zamiast wstydu, zaczęła dostrzegać w tamtych czasach potencjał do żartów i memów. Doceniła prostotę i szczerość tamtych lat. Polubiła niewyszukany, ludowy styl.

Doszło więc do swoistego pojednania z przeszłością, która nie była już powodem do wstydu. Młodzi z dumą zaczęli eksponować elementy PRL-owskiej estetyki.

W jaki sposób Kubota stała się symbolem akceptacji własnej przeszłości?

Kubota idealnie wpisała się w ten trend akceptacji własnej historii. Marka sama przecież wywodziła się z PRL-u i bazarów lat 90.

Firma postawiła na autentyczność i dystans do przeszłości. Zaczęła świadomie nawiązywać do swoich tandetnych, bazarowych korzeni. I z tego uczyniła swój atut.

Kubota pokazała, że nie trzeba się wstydzić tego, skąd się wyszło. Można z tego zażartować i zbudować cool wizerunek. To przypadło do gustu młodym.

Dzięki temu marka, niegdyś uosobienie tandety, stała się modna i pożądana. Kubota udowodniła, że przeszłość może być powodem do dumy.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Refabrykowane smartfony - najlepsze modele
  2. Twierdza na wodzie do kupienia za 5 mln zł
  3. Wyświetlacz w Samsungu Galaxy A20e - poradnik naprawy
  4. Ekran w Huawei P20 Lite - porady dotyczące wymiany
  5. Razer prezentuje niesamowite nowości: świetliste i wibracyjne!
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ewa Nowak
Ewa Nowak

Na moim blogu piszę o najnowszych smartfonach i gadżetach. Dzielę się opiniami na temat funkcji, wyglądu i możliwości nowych modeli. Sprawdzam wytrzymałość telefonów i porównuję ich baterie. Oceniam aparaty i szybkość działania. Polecam najlepsze akcesoria i etui. Piszę poradniki jak samodzielnie naprawić telefon. Przewiduję jak będą wyglądały smartfony przyszłości.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły